Real-80 Real-Time Videogenie-I / HT1080Z Emulátor

Időközben Kollár Zoltán elkészítette a nagyobb tudású, 32 bites Real-80 PRO emulátor programot! Érdemes megtekinteni, kipróbálni!
MS-DOS használóknak viszont továbbra is ideális választás a Real-80.

Letöltés

Verzió Letöltés Dokumentáció
v1.2g real-80_v1.2g.zip real-80_v1.2g_dokumentacio.zip
Változás: Micolor képarányok, Help.
v1.2f real-80_v1.2f.zip Lásd a korábbi verzió dokumentációját!
Változás: Videomemória írás jobb emulációja.
v1.2e real-80_v1.2e.zip real-80_v1.2e_dokumentacio.zip
Változás: Az LE18 grafikus bővítés emulációjának módosítása, "turbó" emulátor üzemmód, karakterkészlet váltás, sebességmérő.
v1.2c real-80_v1.2c.zip Lásd a korábbi verzió dokumentációját!
Változás: Micolor emuláció javítás.
v1.2b real-80_v1.2b.zip real-80_v1.2b_dokumentacio.zip
Változás: A Micolor 01 színes grafikus bővítés emulációja.
v1.2a real-80_v1.2a.zip Lásd a korábbi verzió dokumentációját!
Változás: Az LE18 grafikus bővítés emulációja.
v1.1a real-80_v1.1a.zip real-80_v1.1a_dokumentacio.zip


Dokumentáció

A dokumentációban szereplő képek nagyíthatók!

Rendszerkövetelmény

P200 vagy gyorsabb CPU.
Windows XP SP2 operációs rendszer javasolt, ezen minden további nélkül fut az emulátor.

MS-DOS 6.2 vagy Windows 98 operációs rendszer: VESA kompatibilis videokártya, Soundblaster 2 hangkártya.

Az emulátor tulajdonságai

Az első indítás

Az emulátor az első indításkor az előre beállított paraméterekkel indul:

A kazettás magnó

A kazettás magnó emulációja real-time módban működik. Ez azt jelenti, hogy független a fájl formátumtól, bár néhány megkötés azért van: A kazettára írás mindig 255 db 00h karakterrel kezdődik, így beolvasáskor könnyebb megkeresni a fájl elejét, valamint beállítani a jelszintet. A valóságban más oka is van neki, az írás/olvasás módszeréből adódóan legalább 8 db 0 bitet kell folyamatosan beolvasni, mielőtt az adatok jönnek.

A fájlnak nem kell 255 db 00h karaktert tartalmaznia az elején, elegendő 2 db is, de több is lehet. A fájlok kiterjesztése .ASM .BAS vagy .CAS lehet.

Nem minden fájl tartalmazza így az adatokat, ezért néhány gyakori formátumot külön támogat az emulátor:

Kazetta behelyezése/eltávolítása

Az F2 billentyűve lépjünk be a File Manager-be:

Kazetta behelyezést választva a Directory ablakba lép, ahol a cursor mozgató billentyűkkel lehet a listában mozogni és az Enterrel kiválasztani a kívánt fájlt vagy könyvtárat váltani. Az ESC billentyűvel megszakítható a funkció.

A listában csak az ASM, BAS és CAS kiterjesztésű fájlok láthatók.

Az emulátorba visszatérni az F2 vagy ESC billentyűkkel lehet, az F1 billentyűvel a Debugger-be lép át.

Autostart

Gépi kódú programok betöltése gyorsabban is történhet az autostarttal. Ez a funkció CAS és CMD formátumú fájlokat tud betölteni.

Hasonlóképp járjunk el, mint a kazetta behelyezésnél, azzal a különbséggel, hogy az AUTOSTART sort válasszuk ki. A fájl kiválasztása után az Enter billentyűvel tölti be a programot a memóriába, a PC-t a program kezdőcímére állítja, majd egy üzenet jelzi, hogy sikeres volt a betöltés. Szintén üzenetet kapunk hibás fájlformátum esetén is. A program az emulátorba történő visszalépés után természetesen azonnal elindul. Lehetőség van azonban átlépni a Debuggerbe az F1 billentyűvel, így könnyen debuggolható a program.

Diszk behelyezése/eltávolítása

Hasonlóképp járjunk el, mint a kazetta behelyezésnél, azzal a különbséggel, hogy a DISK sorok valamelyikét válasszuk ki. A rendszer "boot-olni" csak a DISK 0-ról tud, ide rendszerlemezt helyezzünk. Ha a DISK 0 üres, az emulátor kikapcsolja a diszk emulációt, a rendszer Reset után a Basic-et indítja el.

Az emulátor a legtöbb DSK formátumot támogatja egészen 40 Track-ig.

Screen snapshot behelyezett kazettával és diszkekkel

Screen snapshot elrejtett meghajtókkal és órával

ROM és karakterkészlet betöltése/eltávolítása

Hasonlóképp járjunk el, mint a kazetta behelyezésnél, azzal a különbséggel, hogy a ROM vagy CHRGEN sort válasszuk ki. A fájl kiválasztása után azonnal betöltődik a ROM, max. 3780h hosszan, ill. a karakterkészlet 1000h hosszan. ROM betöltésekor automatikusan egy Reset is végrehajtódik, így mindig a 0000h címről indul a program. Így nem csak gyári, hanem saját ROM-okat is lehet futtatni.

A ROM-nál '.ROM', a karakterkészletnél '.CHR' a fájlok kiterjesztése. Visszatérni a default ROM-ra és karakterkészletre a DEL billentyűvel lehet.

A debugger is a rendszer karakterkészletét használja, így nem megfelelő kód esetén előfordulhat, hogy olvashatatlanná válik. Az INI fájl törlésével a rendszer visszaáll az alapértelmezett beállításokra.

Grafikus bővítők

Az emulátor az 1.2 verziótól a következő grafikus bővítőket támogatja (kiválasztása az Options menüben F3):

Lowe Electronics LE18, 384x192 felbontású fekete-fehér bővítő.

Sreen snapshot az LE18 bővítőről


Micolor 01
, 256x256 felbontású színes bővítő egység. Információ hiányában jelenleg csak a 16 színű üzemmódja működik.
A gép memóriabeállításától függetlenül a felső 32KB memóriaterületet használja, a 16 színű paletta a 160-175 című portokon programozható.

A gép és a Micolor képei között az F4 billentyűvel lehet váltani.
A Micolor kép 1:1 és 4:3 arányok között az F5 (CUT) billentyűvel lehet átkapcsolni.

Sreen snapshot a Micolor 01 bővítő demójáról
Sreen snapshot a Micolor 01 bővítő demójáról

A beépített Debugger

Az emulátor tartalmaz egy beépített debuggert, melybe az F1 billentyűvel léphetünk be.

A Debugger ablakai:

Az ablakok között a TAB billentyűvel lehet mozogni.

Az assembler lista

A debugger-be belépve az assembler lista cursor az aktuális PC értékre áll. Néha előfordulhat, hogy nem látszik a cursor, ugyanis a programozók előszeretettel alkalmaztak olyan "trükköket", hogy az egyik utasítás operandusa egy másik utasítás és ide ugrik a program. A debugger visszafelé is keres és helyesen jeleníti meg az utasításokat.

A cursort a Fel/Le nyilakkal lehet léptetni, lapozni a PgUp/PgDn billentyűkkel lehet. A cursor címét az Enter lenyomása után módosíthatjuk.

F7 Trace Into - egy utasítás végrehajtása
F8 Step Over - utasítás végrehajtása, a CALL és RST utasítások meghívásra kerülnek
F4 Go To Cursor - program futtatása amíg el nem éri a cursor poziciót
F9 Run - program futtatása (ESC vagy F1-re is ugyanez történik)
F6 Toggle Breakpoint - töréspont be/kikapcsolása a cursor pozicióban
F10 New PC - a PC értéke a cursor pozició lesz
F5 Váltás a debugger és az emulátor képernyő között.

A debugger léptetés vagy futtatás közben az első képernyőfrissítéskor vált csak vissza az emulátor képernyőre (1/60 mp).

Memória dump

A memória 256 bájtját jeleníti meg hexadecimális és ascii formátumban, valamint az írható memóriaterületek szerkesztésére szolgál.

A memóriaterületen a cursor billentyűkkel mozoghatunk, a PgUp/PgDn billentyűkkel lapozhatunk. Az Enter billentyűvel új címet adhatunk meg.

Az assembler listába a Backspace billentyűvel is vissza lehet térni.

Az ablak címét az emulátorból való kilépéskor megjegyzi.

Regiszterek

A CPU regiszterei módosíthatók, kivéve a PC-t, melyet csak az assembler listában az F10 billentyűvel változtathatunk meg. A regiszter értékek zöld színe jelzi, hogy megváltoztak az előző megállás óta, ill, módosítva lettek. A regiszterek között a Fel/Le billentyűkkel lehet mozogni, az Enter -rel visszatér az assembler listába.

Flag regiszterek

A flag-ek módosíthatók. A flag neve piros, ha 1 az értéke, így könnyebben figyelemmel kisérhetők debuggolás közben. A flag értéke zöld, ha megváltozott az utolsó megállás óta ill. módosítva lett. A flag-ek között a Balra/Jobbra billentyűkkel lehet mozogni, az Enter-rel visszatér az assembler listába.

Stack tartalom

A verem tartalmát mutatja, nem módosítható. Ha mégis szükséges lenne, akkor a memória dump-al lehet megváltoztatni.

Breakpoint lista

A töréspontok címét mutatja, rövid név is rendelhető hozzájuk, így könnyebben azonosíthatók. A DEL billentyűvel törli a bejegyzést. Az Enter billentyűvel az assembler lista cursorát a bejegyzésre állítja. Az emulátor kilépéskor menti a listát.

Screen snapshot

Alt-F1-el az éppen látható képernyőtartalmat egy BMP fájlba másolja. A fájlt az emulátor könyvtárába teszi, REAL####.BMP néven, ahol #### az első nem létező sorszám 0000-tól kezdve.

Options

A hardver tulajdonságai változtathatók meg:

A sorok között a fel-le nyilakkal lehet váltani, a jobbra-balra nyilakkal lehet választani.

A billenyűk összefoglalása

A billenyűzet kiosztása

1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 : - Balranyíl
Break Q W E R T Y U I O P @
A S D F G H J K L ;
Z X C V B N M , . / Fel/Le/Balra/Jobbra

Home - Clear
Enter - New Line

A program tulajdonjoga

  1. A program Kollár Zoltán tulajdona.
  2. A programot bárki használhatja, másolhatja, terjesztheti.
  3. A program ingyenes, ezért senki anyagi ellenszolgáltatást nem kérhet.
  4. A program megváltoztatására csak a szerző jogosult. Bármilyen észrevétel vagy ötlet a zka@freemail.hu e-mail címen jelezhető.

(Kollár Zoltán)